Zařízení je určeno pro těžení štěrku a písku zachyceného v lapáku, a to pomocí pojezdu s kladkostroji a drapáku. Vyrábí se v provedení se stacionární nosnou konstrukcí nebo s otočnou nosnou konstrukcí a s objemem drapáku 50 l nebo 100 l. Drapák má elektromechanický pohon (elektrický zdvih i pojezd). Výhodou moderního elektromechanického pohonu drapáku (řešeného pomocí dvojice elektrických kladkostrojů), ve srovnání s hydraulickými zařízeními, je skutečnost, že s ním lze těžit štěrk a písek z libovolné hloubky a nedochází k provozním problémům s hydraulickou kapalinou v zimním období, taktéž nemůže dojít k ohrožení životního prostředí při poškození hadic a úniku hydraulické kapaliny do odpadní vody.
Zařízení se skládá z:
Stacionární nosná konstrukce je provedena jako svařovaná z válcovaných profilů. Rozpětí jednoho nosného pole může být až 6 m. Nosný pojezdový I profil je usazen na sloupech, které jsou zapuštěny ve stavební části lapáku a jsou zality betonem. Na prvním sloupu je umístěna prohlídková lávka pro kontrolu a údržbu pojezdu s kladkostroji. Nad lávkou je ochranná stříška, pod kterou musí být umístěn pojezd s kladkostroji a drapákem po dobu, kdy není zařízení v provozu. Vyrábí se v provedení s jedním (pojezdová dráha až 6 m), dvěmi (pojezdová dráha až 12 m) nebo třemi (pojezdová dráha až 18 m) nosnými poli. Nosná konstrukce může být upravena dle potřeb zákazníka za předpokladu dodržení statické a dynamické únosnosti.
Zařízení na těžení štěrku a písku na ČOV Troubky |
Zařízení se stacionární nosnou konstrukcí se vyrábí s drapákem buď o objemu 50 l a nosností kladkostrojů 250 kg (typové označení STS-S 250/50), nebo s drapákem o objemu 100 l a nosností kladkostrojů 1000 kg (typové označení STS-S 1000/100). Drapák i nosná konstrukce jsou žárově zinkovány.
Nákres STS-S |
Otočná nosná konstrukce je provedena jako pevný sloup ukotvený na betonové patce s otočným ramenem. Provedení s ručním otáčním ramene vyžaduje od obsluhy, kromě řízení zdvihu a pojezdu, navíc i ruční otáčení ramene s pojezdem a drapákem. Na přání může být být zařízení vybaveno elektrickým otáčením ramene (příkon pohonu otáčení ramene je 120 W / 400 V). Rozsah otáčení ramene je 250°.
Zařízení na těžení štěrku a písku s ručním otáčením ramene na ČOV Jílové u Prahy |
Zařízení na těžení štěrku a písku s elektrickým otáčením ramene na ČOV Rychvald |
Zařízení s otočnou nosnou konstrukcí se vyrábí s drapákem o objemu 50 l a nosností kladkostrojů 250 kg (typové označení STS-R 250/50 pro verzi s ručním otáčením ramene, STS-RE 250/50 pro verzi s elektrickým otáčením ramene). Nosná konstrukce i drapák jsou žárově zinkovány.
Před montáží je třeba připravit kotvící betonový základ (standardní patka má rozměry 1600 x 1600 x 1000 mm, její velikost však nutno posoudit z hlediska únosnosti terénu), přírubu pro zabetonování dodáme. Na místo instalace zařízení nutno přivést přívodní kabel CYKY 5Cx4, jištění 20 A.
Nákres STS-R 250/50 |
Nákres STS-RE 250/50 |
Pro pojezd, zvedání, spouštění, otevírání a zavírání drapáku jsou použity dva elektrické kladkostroje, které jsou uchyceny na pojezdu. Pojíždění a zvedání je na elektrický pohon. Všechny pohyby se ovládají ze čtyřtlačítkového ovladače zavěšeného na kabelu a lanku (u STS-RE je šestitlačítkový ovladač).
Objem drapáku | Nosnost kladkostrojů | Příkon pojezdu | Příkon zdvihu |
---|---|---|---|
50 l | 250 kg | 250 W / 400 V | 2 x 360 W / 400 V |
100 l | 1000 kg | 2 x 250 W / 400 V | 2 x 1,45 kW / 400 V |
Drapák o objemu 50 l nebo 100 l je zavěšen na elektrickém kladkostroji. Je proveden jako dvouřetězový s postupným otevíráním a zavíráním drapákových čelistí. Zavírání a otevírání je provedeno pomocí druhého elektrického kladkostroje.
Elektrické kladkostroje jsou připojeny na napětí 3 x 400 V přes přívodní kabel, který je zavěšen na kabelových jezdcích, tento kabel je pak po sloupu sveden do výšky cca 1,5 m nad zem, kde je zapojen do elektrického rozvaděče. Tímto rozvaděčem končí dodávka elektroinstalace strojní části. Hlavní vypínač je uzamykatelný.
Místo instalace zařízení | Typ zařízení | Rok instalace |
---|---|---|
ČOV Kraslice | STS-S 1000/100 | 1999 |
ČOV Troubky | STS-S 1000/100 | 2002 |
ČOV Dobruška | STS-S 1000/100 | 2002 |
ČOV Kostelec nad Orlicí | STS-S 1000/100 | 2002 |
ČOV Police nad Metují | STS-S 1000/100 | 2002 |
ČOV Jílové | STS-R 250/50 | 2003 |
ČOV Morkovice | STS-S 500/50(bez nosné konstrukce) | 2003 |
ČOV Řevnice | STS-R 250/50 | 2003 |
ČOV Sobotka | STS-S 250/50 | 2004 |
ČOV Vestec | STS-R 250/50 | 2005 |
ČOV Žacléř | STS-R 250/50 | 2005 |
ČOV Vrbno pod Pradědem | STS-R 250/50 | 2005 |
ČOV Budišov nad Budišovkou | STS-S 250/50 | 2005 |
ČOV Solnice | STS-S 1000/100(bez nosné konstrukce) | 2007 |
ČOV Opava | STS-S 1000/100(bez nosné konstrukce) | 2007 |
ČOV Podbořany | STS-R 250/50 | 2008 |
ČOV Mariánské údolí | STS-S 250/50(bez nosné konstrukce) | 2008 |
ČOV Lázně Bělohrad | STS-S 250/50(bez nosné konstrukce) | 2008 |
ČOV Šternberk | STS-R 250/50 | 2009 |
ČOV Český Těšín | STS-S 1000/100(bez nosné konstrukce) | 2009 |
ČOV Újezd u Brna | STS-R 250/50 | 2009 |
ČOV Mladá Vožice | STS-R 250/50 | 2009 |
ČOV Slušovice | STS-R 250/50 | 2010 |
ČOV Rudná | STS-R 250/50 | 2010 |
ČOV Jince | STS-S 250/50(bez nosné konstrukce) | 2010 |
ČOV Opočno-Vodětín | STS-R 250/50 | 2011 |
ČOV Bílá Třemešná | STS-R 250/50 | 2011 |
ČOV Kobeřice | STS-S 250/50(bez nosné konstrukce) | 2012 |
ČOV Deštné v Orlických horách | STS-S 250/50(bez nosné konstrukce) | 2012 |
ČOV Havířov | STS-S 1000/130(bez nosné konstrukce) | 2012 |
ČOV Nevšová | STS-S 250/50 | 2012 |
ČOV Zlechov | STS-S 250/50(bez nosné konstrukce) | 2012 |
ČOV Třinec | STS-S 1000/100(bez nosné konstrukce) | 2012 |
ČOV Vilémov | STS-R 250/50 | 2013 |
ČOV Zlaté Hory | STS-R 250/50 | 2013 |
ČOV Chlebičov | STS-R 250/50 | 2013 |
ČOV Vilémov 2 | STS-S 250/50 (bez nosné konstrukce) | 2013 |
ČOV Rychvald | STS-RE 250/50 | 2014 |